Den 20. januar 2025 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 8/2024 om tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse af tilsynet med muslingefiskeri i Limfjorden.
I 2023 blev der fanget ca. 14.000 tons blåmuslinger og ca. 4.000 tons hjertemuslinger i Limfjorden. Muslinger fiskes med redskaber, der skraber muslinger op fra havbunden. Jo større motorkraft et fartøj har, desto tungere redskaber kan fartøjet håndtere, og jo mere ødelæggende er det for havbunden. Motorkraften på et fartøj har siden 1993 ikke måttet overstige 130 kW. I 2004 blev der indført et forbud mod at fiske med fartøjer, hvis motorkraft er nedjusteret, fordi en nedjusteret motors kraft efterfølgende kan skrues op igen. I 2009 indførte EU regler om kontrol af motorkraften.
Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at Fødevareministeriet har ført et yderst mangelfuldt tilsyn med muslingefiskeriet i Limfjorden. Det mangelfulde tilsyn medfører en risiko for, at muslingefiskeriet har påført havmiljøet skade, og at det ikke har været bæredygtigt.
Statsrevisorerne påtaler skarpt, at Fødevareministeriet i 2 tilfælde har givet Folketinget faktuelt forkerte oplysninger. Kun i det ene tilfælde har ministeriet efterfølgende berigtiget oplysningerne.
Statsrevisorerne hæfter sig særligt ved følgende undersøgelsesresultater:
- Fiskeristyrelsen har fra 2009 og frem til 2024 ikke haft en vejledning for, hvordan kontrolenhederne skal føre kontrol med fartøjernes motorkraft. Vejledningen er først udarbejdet medio 2024. Fiskeristyrelsen har fortsat ikke en vejledning for kontrol med forbuddet mod at bruge nedjusterede motorer, og styrelsen har i 2022-2024 fortolket forbuddet i strid med bekendtgørelsen.
- Fødevareministeriet har ikke udarbejdet tilstrækkelige regler, der begrænser muslingefiskeriet i Limfjorden.
- Fødevareministeriet begyndte først i 2021 at kontrollere, om reglerne fra 2004 mod nedjusteret motorkraft i Limfjorden blev overholdt. Kontrollen har dog været helt utilstrækkelig.
- Fødevareministeriets fastsættelse af regler om kvotekoncentration har været mangelfuld, og kontrollen med reglerne har været utilstrækkelig.
- Fiskeristyrelsen har udstedt tilladelser til flere fangstandele, end styrelsen måtte, og fiskere har fået tilladelse til at udnytte fangstandele, som de ikke ejede.
- I 2018 advarede et kontrolfirma Fiskeristyrelsen om et muligt brud på forbuddet mod nedjusterede motorer. Styrelsen reagerede ikke på advarslen.
- I 2021-2022 udførte et kontrolfirma en måling af motorkraften på 14 muslingefartøjer i Limfjorden. Firmaet konstaterede for stor motorkraft på 5 fartøjer. På 7 andre fartøjer fandt firmaet indikationer på nedjusterede motorer og muligt brud på reglerne. Fiskeristyrelsen konkluderede, at reglerne om motorkraft var overtrådt i 5 tilfælde, men brugte ingen sanktioner. Styrelsen reagerede ikke på advarslerne om de 7 andre fartøjer.
- Rigsrevisionens gennemgang viser, at Fiskeristyrelsen har forskelsbehandlet fiskere ved behandling af overtrædelsessager vedrørende motorkraft.
- I 2022 suspenderede Fiskeristyrelsen kontrollen med muslingefartøjer i Limfjorden på et ukorrekt grundlag. Fiskeristyrelsen genoptog ikke kontrollerne, på trods af at styrelsens direktion i 2023 fik forelagt en indstilling om at genoptage kontrollen.
Statsrevisorerne er enige i Rigsrevisionens anbefalinger om, at Landbrugs- og Fiskeristyrelsen gennemgår tilladelser for andre typer af kvoter i dansk fiskeri for at undersøge, om der har været lignende fejl i administrationen, og at Fødevareministeriet afklarer med Europa-Kommissionen, om ministeriets fortolkning af fiskeri efter hjertemuslinger kan betegnes som bifangst."