Den 21. oktober 2024 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 1/2024 om statens refusion for ophold på herberger
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Der findes flere typer af herberger i Danmark, hvor hjemløse kan opholde sig midlertidigt. Borgerne har ofte også andre udfordringer ud over hjemløshed. Det kan være udfordringer med alkohol- og stofmisbrug eller psykisk sygdom.
Staten betaler en del af kommunernes udgifter til borgeres ophold på herberger – såkaldt statsrefusion. Ved udgangen af 2023 var der 114 herberger fordelt i 53 kommuner, hvor ca. 7.200 personer havde et kortere eller længere ophold. Statens refusion til borgeres ophold på herberger er steget fra 501 mio. kr. i 2014 til 716 mio. kr. i 2023. Det er Social- og Boligministeriet, som har det overordnede ansvar for lovgivningen på hjemløseområdet, herunder at fastsætte regler for statens refusion af udgifter til ophold på herberger.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Social- og Boligministeriet har sikret, at staten udbetaler korrekt refusion for kommunernes udgifter til borgeres ophold på herberger.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Social- og Boligministeriet ikke har sikret, at staten udbetaler korrekt refusion for kommunernes udgifter til borgeres ophold på herberger.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Social- og Boligministeriet ikke har sikret de nødvendige forudsætninger for at vide, om de takster, der danner grundlaget for kommunernes anmodninger om refusion, er fastsat i overensstemmelse med reglerne. Konsekvensen er bl.a., at alle de kommuner, som indgår i undersøgelsen, havde én eller flere fejl i de takster, der danner grundlaget for refusionen. Dette har medført, at kommunerne har fået dækket udgifter fra staten, som egentlig er kommunale og dermed ikke er refusionsberettigede.
Statsrevisorerne hæfter sig særligt ved følgende undersøgelsesresultater:
- Flere kommuner er i tvivl om, hvordan reglerne for refusion for ophold på herberger skal fortolkes. Det betyder, at nogle kommuner har indregnet udgifter, som andre kommuner ikke har indregnet i deres takster.
- Social- og Boligministeriet har ikke i tilstrækkelig grad understøttet kommunerne i deres fortolkning af reglerne, selv om ministeriet selv har vurderet, at reglerne på området er vanskelige at fortolke.
- Social- og Boligministeriet baserer sit tilsyn med korrekt refusion på revisionspåtegninger fra private revisorer og på enkeltsager, men ministeriet har ikke stillet krav til den revision, som de private revisorer skal udføre. Dette gør, at der er stor forskel på, hvad revisorerne gennemgår og erklærer sig på baggrund af i de forskellige kommuner.
- Socialtilsynet, som godkender herbergernes årsbudgetter, har hverken godkendt takstberegningsgrundlaget eller selve taksten. De private revisorer har i en række tilfælde gjort opmærksom på, at takstberegningen muligvis ikke er korrekt. Social- og Boligministeriet er ikke blevet orienteret herom af Socialtilsynet.
Statsrevisorerne er enige i følgende anbefalinger fra Rigsrevisionen:
- Social- og Boligministeriet bør afklare og understøtte kommunerne i deres fortolkning af reglerne.
- Social- og Boligministeriet bør opstille tydeligere krav til, hvad der skal ligge til grund for påtegning af taksterne.
- Social- og Boligministeriet bør overveje, om resultaterne i denne undersøgelse giver anledning til at vurdere rammerne for andre områder med statsrefusion."