Den 18. november 2024 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 5/2024 om indsatsen over for trafikstøj
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse af Transportministeriets og Miljøministeriets indsats over for trafikstøj.
Trafikstøj er – efter luftforurening – det største miljøproblem, som påvirker borgernes sundhed. Miljøstyrelsen opgjorde i 2003, at mellem 200 og 500 danskere årligt dør for tidligt af de sygdomme, som vejstøj medfører. I 2022 var der i alt ca. 139.600 borgere, som var stærkt belastede af vejstøj.
En række myndigheder skal udarbejde støjkort og støjhandlingsplaner med henblik på at skabe et grundlag for at forebygge og begrænse støjens skadelige virkninger og give borgerne indsigt i, hvilken indsats myndighederne påtænker at iværksætte. Indsatsen over for trafikstøj involverer en række statslige, regionale og kommunale myndigheder.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Transportministeriet og Miljøministeriet har en tilfredsstillende indsats over for trafikstøj.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Transportministeriet og Miljøministeriet ikke har sikret, at myndighederne overholder en række krav fra bekendtgørelsen om støj. Konsekvensen af dette er, at myndighedernes grundlag for at forebygge og begrænse støjens skadelige virkninger og borgernes indsigt i myndighedernes indsats over for trafikstøj indskrænkes.
Statsrevisorerne hæfter sig ved følgende resultater fra undersøgelsen:
- Miljøstyrelsen har fastsat vejledende grænseværdier for trafikstøj ud fra en europæisk fastlagt sammenhæng mellem niveauet af støj, og hvor generet befolkningen er af støjen. Alle de statslige veje overskrider grænseværdierne.
- Hovedparten af de statslige myndigheder og Movia har overholdt kravene til indholdet i støjkortene, men ingen myndigheder har overholdt kravene til indholdet i handleplanerne i alle årene.
- Miljøstyrelsen har gennemgået alle myndigheders støjkort og handleplaner, men har generelt ikke orienteret de konkrete myndigheder, hvis kravene ikke er overholdt.
- Ingen af de statslige myndigheder har levet op til bekendtgørelsens krav om at beskrive, i hvilken rækkefølge de påtænker at gennemføre initiativerne i handleplanerne.
- Miljøstyrelsen har ikke ført et tilstrækkeligt tilsyn med, om Københavns Lufthavn har overholdt kravene til støj i sin miljøgodkendelse i perioden 2015-2022.
- I perioden 2012-2023 er der fundet 44 overtrædelser af de bindende støjkrav i Københavns Lufthavn om natten. Miljøstyrelsen har ikke anvendt håndhævelsesmuligheder i 36 af disse.
- Alle myndigheder har indtænkt støjdæmpende tiltag, fx støjskærme, når de planlægger nyanlæg, udvidelse og vedligeholdelse.
- Ca. 9 ud af 10 støjbelastede boliger findes langs de kommunale veje, og ingen statslige myndigheder fører kontrol med, om kommunerne overholder grænseværdierne, når de planlægger nye boliger langs kommunale veje.
- En undersøgelse fra Vejdirektoratet fra 2016 om gener fra støj fra motorveje viser, at ca. 22 % af borgerne føler sig stærkt generet af støj fra trafikken på motorvejen ved grænseværdien på 58 dB. Det betyder, at andelen af borgere, der føler sig generet af støjen, er over de 10-15 %, som Miljøstyrelsen normalt fastsætter grænseværdier for vejstøj efter."