Beretning om indsatsen over for trafikstøj

18-11-2024

Beretning nr. 5/2024

Beretningen handler om Transportministeriets og Miljøministeriets indsats over for trafikstøj. 

Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Transportministeriet og Miljøministeriet har en tilfredsstillende indsats over for trafikstøj. Rigsrevisionen besvarer følgende spørgsmål i beretningen: 

  • Hvordan har Miljøstyrelsen fastsat grænseværdier for trafikstøj?
  • Har Transportministeriet og Miljøministeriet sikret, at bekendtgørelsens krav til støjkort og handleplaner er overholdt?
  • Har Transportministeriet og Miljøministeriet prioriteret mellem de støjdæmpende initiativer i handleplanerne og gennemført disse?
  • Har Transportministeriet og Miljøministeriet indtænkt trafikstøj ved statsligt nyanlæg, udvidelse og vedligeholdelse samt forholdt sig til kommunernes planlægning af nybyggeri nær statslige veje og jernbaner? 

Rigsrevisionen vurderer, at Transportministeriets og Miljøministeriets indsats over for trafikstøj ikke er tilfredsstillende. Det skyldes, at flere krav i bekendtgørelsen om støj ikke er overholdt. Det indebærer en risiko for, at der ikke er et tilstrækkeligt grundlag for at reducere trafikstøjen, og at borgerne ikke får indsigt i myndighedernes planlagte initiativer. 

Rigsrevisionen igangsatte undersøgelsen i november 2023 på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne.

Kort fortalt (PDF) Hele beretningen (PDF)

Statsrevisorernes bemærkning til beretningen

Den 18. november 2024 behandlede Statsrevisorerne

Beretning nr. 5/2024 om indsatsen over for trafikstøj

Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:

"Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse af Transportmini­ste­riets og Miljøministeriets indsats over for trafikstøj. 

Trafikstøj er – efter luftforurening – det største miljøproblem, som på­vir­ker borgernes sundhed. Mil­jø­styrelsen opgjorde i 2003, at mellem 200 og 500 dansk­ere årligt dør for tidligt af de sygdomme, som vejstøj med­fø­rer. I 2022 var der i alt ca. 139.600 borgere, som var stærkt belastede af vej­støj. 

En række myndigheder skal udarbejde støjkort og støjhand­lings­planer med henblik på at skabe et grundlag for at forebygge og begrænse stø­jens skadelige virkninger og give borgerne indsigt i, hvilken indsats myndighederne påtænker at iværksætte. Indsatsen over for trafikstøj invol­verer en række statslige, regionale og kommunale myndigheder. 

Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Transportministeriet og Miljøministeriet har en tilfredsstillende indsats over for trafikstøj. 

Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Transportministe­riet og Miljøministe­ri­et ikke har sikret, at myndighederne over­hol­der en række krav fra bekendtgørelsen om støj. Konsekvensen af dette er, at myndighed­er­nes grundlag for at forebygge og begrænse støjens skade­lige virkninger og borgernes indsigt i myn­dig­­hed­ernes indsats over for trafikstøj indskrænkes. 

Statsrevisorerne hæfter sig ved følgende resultater fra undersøgel­sen: 

  • Miljøstyrelsen har fastsat vejledende grænseværdier for trafikstøj ud fra en europæisk fastlagt sammenhæng mellem niveauet af støj, og hvor generet befolkningen er af støjen. Alle de statslige veje over­skrider grænseværdierne.
  • Hovedparten af de statslige myndigheder og Movia har overholdt kra­vene til indholdet i støjkortene, men ingen myndigheder har over­holdt kravene til indholdet i handleplanerne i alle årene.
  • Miljøstyrelsen har gennemgået alle myndigheders støjkort og handle­pla­ner, men har generelt ikke orienteret de konkrete myndigheder, hvis kravene ikke er overholdt.
  • Ingen af de statslige myndigheder har levet op til bekendtgørelsens krav om at beskrive, i hvilken rækkefølge de påtænker at gennemføre initiativerne i handleplanerne.
  • Miljøstyrelsen har ikke ført et tilstrækkeligt tilsyn med, om Køben­havns Lufthavn har overholdt kravene til støj i sin miljøgodkendelse i perioden 2015-2022.
  • I perioden 2012-2023 er der fundet 44 overtrædelser af de bin­den­de støjkrav i Københavns Lufthavn om natten. Miljøstyrelsen har ikke anvendt håndhævelsesmuligheder i 36 af disse.
  • Alle myndigheder har indtænkt støjdæmpende tiltag, fx støjskærme, når de planlægger nyanlæg, udvidelse og vedligeholdelse.
  • Ca. 9 ud af 10 støjbelastede boliger findes langs de kommunale veje, og ingen statslige myndigheder fører kontrol med, om kommunerne over­­­hol­der grænseværdierne, når de planlægger nye boliger langs kommunale veje.
  • En undersøgelse fra Vejdirektoratet fra 2016 om gener fra støj fra mo­tor­veje viser, at ca. 22 % af borgerne føler sig stærkt generet af støj fra trafikken på motorvejen ved grænseværdien på 58 dB. Det be­ty­der, at andelen af borgere, der føler sig generet af støjen, er over de 10-15 %, som Miljøstyrelsen normalt fastsætter grænseværdier for vej­støj efter."

Beretningshistorik