Den 10. juni 2024 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 16/2023 om Forsvarsministeriets større anskaffelser af materiel
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Med forsvarsforliget for 2024-2033 er Forsvarsministeriets bevilling blevet øget, og der er afsat ca. 190 mia. kr. til bl.a. investeringer i nyt materiel over de næste 10 år. Det er derfor vigtigt, at Forsvarsministeriet har en proces, der understøtter, at anskaffelserne kommer i mål til tiden, inden for den økonomiske ramme og med det planlagte indhold.
Større anskaffelser af forsvarsmateriel er ofte præget af usikkerhed om overholdelse af leveringstid, pris og kvalitet. Dette skyldes bl.a. materiellets kompleksitet og et begrænset antal leverandører. En tæt styring af leverancerne er derfor vigtig.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Forsvarsministeriet har gennemført større anskaffelser (over 70 mio. kr.) af materiel på tilfredsstillende vis. Beretningen omhandler 20 anskaffelser til en samlet værdi af ca. 11 mia. kr. i perioden 2018-2023.
Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at Forsvarsministeriets større materielanskaffelser ikke er gennemført til tiden og ofte ikke er blevet leveret med det aftalte indhold. Dette kan have negative konsekvenser for Forsvarets opgaveløsning. En forsinkelse kan bl.a. medføre, at Forsvaret i en kortere eller længere periode ikke kan løse bestemte opgaver eller kan blive nødsaget til at bruge nedslidt materiel.
Statsrevisorerne finder det ligeledes kritisabelt, at det er uklart, om materielanskaffelserne er foretaget inden for den økonomiske ramme, der fremgår af de aktstykker, som er tiltrådt af Folketingets Finansudvalg.
Statsrevisorerne har bl.a. hæftet sig ved følgende undersøgelsesresultater:
- Større materielanskaffelser er i gennemsnit 4½ år forsinket. 19 ud af 20 anskaffelser var forsinket, heraf var ⅔ mere end 3 år forsinket.
- Forsvarsministeriet har ikke dokumenteret, hvad der ligger til grund for økonomien i aktstykkerne, og det er samtidig uklart, om opfølgningen på afholdte udgifter omfatter alle udgifter, som er forbundet med anskaffelserne.
- Rigsrevisionens gennemgang af cases viser, at Forsvarsministeriet kun følger de afholdte udgifter, der vedrører selve materiellet, og ikke de øvrige udgifter, fx udgifter til reserve og implementering.
- Forsvarsministeriet har generelt anskaffet materiel i det planlagte antal, men flere af anskaffelserne har ikke haft det aftalte indhold.
- Forsvarsministeriet har ikke fulgt sine egne retningslinjer for større anskaffelser af materiel. Ministeriet har fx ikke gennemført en markedsundersøgelse for 11 af anskaffelserne.
Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at Forsvarsministeriet i forbindelse med Rigsrevisionens undersøgelse har været tilbageholdende med at udlevere oplysninger og materiale, som Rigsrevisionen har efterspurgt (jf. beretningens pkt. 14). Statsrevisorerne skal derfor understrege, at ministerierne er forpligtede til at bidrage til revisionsprocessen uden forsinkelse og stille alle nødvendige oplysninger til rådighed for Rigsrevisionen.
Statsrevisorerne konstaterer, at beretningen vedrører den afsluttede forligsperiode, og at der i mellemtiden er indgået et nyt forsvarsforlig. Her er et øget fokus på økonomi- og processtyring, som Statsrevisorerne finder bør følges tæt."