Den 24. januar 2020 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 10/2019 om kontrol med dyretransporter
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse af, om kontrollen med dyretransporter har været effektiv og tilpasset udviklingen på området. Baggrunden for anmodningen var en politisk aftale om styrket kontrol med dyretransporter fra den 18. december 2018, som byggede på konstaterede overtrædelser i flere kontroller, mangelfuld sanktionering, og at kontrollen ikke havde været forøget i takt med stigningen i dyretransporter. Undersøgelsen omhandler primært kontrollen af lange transporter af grise (på over 8 timer), hvor der er størst risiko for negativ påvirkning af dyrenes velfærd.
Fødevarestyrelsen har det primære ansvar for at kontrollere og sanktionere overtrædelser af reglerne om dyretransporter i Danmark.
Antallet af grise på lange transporter er tredoblet i perioden 2008-2018 fra 3,2 mio. til 9,6 mio. grise, mens antallet af grise, der transporteres under 8 timer, har ligget nogenlunde stabilt siden 2009. Der har siden 2012 været flest lange transporter. Samlet set er eksporten af grise i perioden 2008-2018 mere end fordoblet fra ca. 6,5 mio. til ca. 15 mio. grise.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Miljø- og Fødevareministeriets kontrol af lange grisetransporter i perioden 2008-2018 har været ineffektiv. Derved er der risiko for, at grisene kan være kommet til skade eller er blevet påført lidelser under transporten.
Statsrevisorerne kritiserer, at transportører, der gentagne gange forbryder sig mod reglerne, ikke er blevet sanktioneret effektivt. Statsrevisorerne forventer, at Miljø- og Fødevareministeriet vil gøre brug af alle sine sanktionsmuligheder fremadrettet.
Statsrevisorernes kritik er bl.a. baseret på:
- at Miljø- og Fødevareministeriet ikke har tilpasset antallet af stikprøve- og indladningskontroller til stigningen i antallet af grisetransporter, på trods af at ministeriets interne revisionsenhed i 2011 og Fødevarestyrelsen selv i 2016 anbefalede en revurdering
- at Fødevarestyrelsens kontroller ikke har været målrettet de mest risikofyldte områder
- at Fødevarestyrelsen ikke har udstedt forbud mod transporter eller inddraget autorisationer i perioden 2012-2018, selv om styrelsen har haft hjemmel til at nedlægge forbud mod transporter siden 2016
- at Fødevarestyrelsen ikke har haft den fornødne viden om tidligere sanktioner af transportører i kontrolsituationer for derved at sikre, at transportørerne bliver sanktioneret korrekt og effektivt
- at Fødevarestyrelsen ikke har haft overblik over, om styrelsen efterlever reglerne om at indberette udenlandske transportørers overtrædelser i Danmark til de udenlandske myndigheder."