Den 17. april 2020 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 13/2019 om Børne- og Undervisningsministeriets forvaltning af AUB-ordningen
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse af, hvordan Børne- og Undervisningsministeriet har forvaltet Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB-ordningen) i perioden 2009-2018.
Børne- og Undervisningsministeriet har det overordnede ansvar for at forvalte AUB-ordningen og lovgivningen herom. AUB-ordningen administreres af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som er en selvejende institution. Private og offentlige arbejdsgivere indbetaler bidrag til ordningen, som finansierer en række refusions- og tilskudsordninger på erhvervsuddannelsesområdet. Formålet er at skaffe flere praktikpladser til elever, der tager en erhvervsuddannelse, ved at øge virksomhedernes incitament til at ansætte elever. AUB-ordningen bygger på et hvile i sig selv-princip, hvor indtægter og udgifter så vidt muligt skal balancere, og likvide midler ikke skal opsamles.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag forventer, at årets resultat i 2019 bliver 1,5 mia. kr., og at egenkapitalen ved udgangen af 2019 vil udgøre 4,6 mia. kr. Egenkapitalen forventes at fortsætte med at vokse i de kommende år.
Statsrevisorerne finder, at Børne- og Undervisningsministeriets forvaltning af AUB-ordningen har været utilfredsstillende, fordi ministeriet siden 2016 har været bekendt med den nuværende ubalance, hvor indtægterne systematisk overstiger udgifterne, men ikke har håndteret den. I strid med lovgivers intentioner er der således i dag opsamlet en relativ stor egenkapital, som forventes at udgøre 4,6 mia. kr. ved udgangen af 2019,
Statsrevisorerne finder det endvidere utilfredsstillende, at Børne- og Undervisningsministeriet ikke har fulgt op på, om AUB-ordningen har opfyldt formålet om at medvirke til at skaffe det fornødne antal praktikpladser.
Statsrevisorerne bemærker:
- At Børne- og Undervisningsministeriet ikke har taget initiativ til at regulere arbejdsgivernes AUB-bidragssats. Dette på trods af, at ministeriet siden 2016 har haft viden om dels ubalancen mellem indtægter og udgifter i AUB-ordningen, dels at en af de væsentligste forudsætninger for den nuværende AUB-bidragssats ikke er realiseret, nemlig forudsætningen om, at væsentligt flere søger ind på en erhvervsuddannelse direkte efter grundskolen.
- At Børne- og Undervisningsministeriet i perioden 2009-2019 ikke har gennemført en evaluering af, om AUB-ordningen lever op til lovens formål om, at den skal medvirke til at skaffe det fornødne antal praktikpladser.
Statsrevisorerne anerkender, at det er vanskeligt at isolere effekterne af enkelte initiativer, da eksterne faktorer har stor betydning for skabelsen af praktikpladser."