Den 10. maj 2019 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 15/2018 om information og kompensation til togpassagerer ved forsinkelser og aflysninger
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Forsinkelser og aflysninger af tog er ifølge Banedanmark forbundet med et årligt samfundsøkonomisk tab på ca. 1,1 mia. kr. Togpassagererne har krav på information om forsinkelser og aflysninger, og i tilfælde af større forsinkelser har passagererne også krav på økonomisk kompensation. DSB og Banedanmark har et delt ansvar for at give trafikinformation ved forsinkelser og aflysninger, og DSB har ansvaret for økonomisk kompensation af DSB’s kunder.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at DSB og Banedanmark ikke informerer og kompenserer deres togpassagerer på tilfredsstillende vis ved forsinkelser og aflysninger. Konsekvensen er gener for passagererne, utilfredse kunder og på sigt risiko for reduktion i passagertal.
Statsrevisorerne bemærker:
- At DSB og Banedanmark hverken lever op til egne målsætninger eller passagerernes forventninger til god trafikinformation ved forsinkelser og aflysninger. Knap halvdelen af passagererne er tilfredse med den trafikinformation, de får. Passagererne er ikke tilfredse med den rådgivning, der bliver givet om alternative transportmuligheder ved forsinkelser og aflysninger.
- At DSB’s indsats for at understøtte, at passagererne får den økonomiske kompensation, de har krav på ved forsinkelser og aflysninger, har været mangelfuld. Passagerernes kendskab til mulighederne for økonomisk kompensation er lavt. Nogle passagerer får således ikke den kompensation, de har krav på, mens andre passagerer har fået en højere kompensation end den, de er berettiget til.
Statsrevisorerne anbefaler – i lighed med Den Europæiske Revisionsret – at DSB forøger kendskabet til passagerrettigheder og automatiserer den økonomiske kompensation, så passagererne ikke skal kæmpe for at få, hvad de har krav på.
Statsrevisorerne anbefaler, at transportministeren analyserer, hvilke årsager og eventuelt dybereliggende problemer der kan forklare, hvorfor det – til trods for at passagerrettighederne har eksisteret siden 2007 – stadig ikke er lykkedes at opnå tilfredsstillende trafikinformation og økonomisk kompensation til passagererne."