Den 10. april 2019 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 14/2018 om lønforvaltningen i staten
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"I 2008 blev det besluttet, at lønopgaverne i ca. 150 statslige institutioner skulle samles i ét servicecenter, i dag benævnt Statens Administration, under Finansministeriet. Formålet var at effektivisere og højne kvaliteten af statens lønforvaltning.
Statsrevisorerne finder det ikke tilfredsstillende, at der mere end 10 år efter, at statens lønforvaltning blev samlet i Finansministeriet, fortsat er problemer med dobbeltadministration og deraf følgende risici for fejl.
Statsrevisorerne gentager således deres kritik fra 2013 af, at det er utilfredsstillende, at statens lønforvaltning endnu ikke er blevet effektiviseret i det omfang, det var hensigten med at samle lønadministrationen i Finansministeriet.
Statsrevisorerne bemærker således:
- At dobbeltadministrationen forekommer, når de statslige institutioner og Statens Administration indtaster de samme lønoplysninger og foretager de samme lønkontroller.
- At arbejdsgange i lønforvaltningen ikke er tilstrækkeligt standardiserede og systemunderstøttede. Finansministeriet forventer dog at implementere et nyt system i 2019 og 2020.
- At Finansministeriet ikke har fulgt op på, om institutionernes lønkontrol udføres i overensstemmelse med det planlagte. Rigsrevisionen påpeger, at institutionernes lønkontrolplaner i mange tilfælde er mangelfulde.
- At Finansministeriet ikke i tilstrækkelig grad finder og samler op på fejl i lønforvaltningen og dermed ikke har et tilstrækkeligt grundlag for at forbedre kvaliteten i lønforvaltningen.
- At der er uoverensstemmelse mellem de kongelige resolutioner, hvormed man samlede alle lønopgaver i Finansministeriet, og den konkrete arbejdsdeling i statens lønforvaltning."