Den 17. juni 2009 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 14/2008 om Finanstilsynets aktiviteter i forhold til Roskilde Bank A/S
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med nedenstående bemærkning:
"I starten af juli 2008 henvendte Roskilde Bank A/S sig til Finanstilsynet, da man frygtede, at markante nedskrivninger i forbindelse med halvårsregnskabet kunne føre til et stormløb på banken. Økonomi- og Erhvervsministeriet vurderede, at et stormløb mod Roskilde Bank A/S kunne skabe usikkerhed om refinansiering af alle danske pengeinstitutters lån i udlandet, og Finanstilsynet konstaterede hurtigt, at der ikke var interesserede købere til banken. Regeringen, Nationalbanken og Det Private Beredskab (pengeinstitutternes frivillige ordning) blev herefter enige om likviditetsstøtte til og derefter overtagelse og afvikling af Roskilde Bank A/S.
Finansudvalget og Statsrevisorerne anmodede i september 2008 om denne undersøgelse af Finanstilsynets tilsyn med Roskilde Bank A/S. Finansudvalget henvendte sig til Statsrevisorerne efter at have tiltrådt et aktstykke om statsgaranti for Nationalbankens eventuelle tab i forbindelse med ydelse af likviditetsstøtten, som blev anslået til ikke at overstige 15-20 mia. kr.
Undersøgelsen viser, at Finanstilsynet har ført tilsyn med Roskilde Bank A/S i overensstemmelse med tilsynets daværende retningslinjer, og at man var opmærksom på bankens problemer.
Statsrevisorerne finder det særdeles kritisabelt, at Finanstilsynet ikke fastholdt sine skøn over bankens solvensbehov og ikke systematisk fulgte op på bankens opfølgning på tilsynets påbud og risikooplysninger.
Økonomi- og Erhvervsministeriets overvejelser om og tilrettelæggelse og gennemførelse af indgreb over for Roskilde Bank A/S skete ad hoc, under stort tidspres og under iagttagelse af forskellige hensyn. Det drejede sig fx om hensynet til EF-traktatens statsstøtteregler, ønsket om at sikre den finansielle stabilitet og spørgsmålet om aktionærernes og banksektorens egen medvirkning til en løsning.
Ud over de konkrete indgreb over for banken har forløbet imidlertid givet Økonomi- og Erhvervsministeriet anledning til en række fremadrettede tiltag:
- Oprettelse af Afviklingsselskabet til sikring af finansiel stabilitet A/S.
- Hjemmel til, at Finanstilsynet kan videregive oplysninger til Folketingets stående udvalg.
- Finanstilsynet får fremover pligt til at udarbejde og offentliggøre en redegørelse om forløbet, når staten har stillet midler eller en tabsgaranti til rådighed i forbindelse med en finansiel virksomheds konkurs.
- Større åbenhed ved krav om offentliggørelse med navns nævnelse af bl.a. alle afgørelser truffet i Det Finansielle Virksomhedsråd, af institutternes individuelle solvensbehov og af Finanstilsynets risikooplysninger, hvis de ikke bliver fulgt.
Statsrevisorerne finder, at der kan være mulighed for at overveje yderligere tiltag, når Finanstilsynets undersøgelse af, om den interne og den eksterne revision har udfyldt deres roller på forsvarlig vis, og når Finanstilsynets særlige redegørelse om forløbet omkring Roskilde Bank A/S offentliggøres. Redegørelsen vil foreligge samtidig med denne beretning."