Den 11. oktober 2019 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 3/2019 om budgetteringen af Vejdirektoratets vejprojekter
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Statsrevisorerne har tidligere bemærket, at Transport- og Boligministeriets (herefter Transportministeriet) budgetmodel Ny Anlægsbudgettering ikke bør opmuntre til systematisk overbudgettering.
Beretningen viser, at Transportministeriet, herunder Vejdirektoratet, har haft et væsentligt mindreforbrug på vejprojekter, siden Ny Anlægsbudgettering blev implementeret i 2007. Ud af 32 færdiggjorte vejprojekter har 30 projekter haft et mindreforbrug i forhold til det budgetterede. Mindreforbruget kan samlet set opgøres til ca. 11,6 mia. kr.
Statsrevisorerne anerkender, at Transportministeriets budgetmodel Ny Anlægsbudgettering har løst tidligere problemer med, at statslige anlægsprojekter blev væsentligt fordyrede i forhold til det budgetterede.
Statsrevisorerne bemærker imidlertid, at det næppe har været Folketingets hensigt, at ca. 33 % af bevillingen til vejprojekter skulle henstå som mindreforbrug, der først blev tilbageført relativt sent, når vejene var åbne for trafik.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Transportministeriet ikke har fastlagt kriterier for, hvornår og hvordan der skal tilbageføres midler fra projekter med et stort mindreforbrug til fornyet politisk prioritering.
Statsrevisorerne finder, at Transportministeriets, herunder Vejdirektoratets, budgettering af vejprojekterne ikke har været tilfredsstillende. Vejprojekternes omkostninger er forholdsvis konsekvent blevet overvurderet, og Vejdirektoratets brug af erfaringer med priser, tidligere vejprojekter og entreprenørkontrakter er ikke i tilstrækkelig grad dokumenteret i budgetteringen.
Statsrevisorerne finder det relevant, at Transportministeriet vil nedsætte den samlede reserve, som hidtil har været på 30 %, når fremtidige vejprojekter budgetteres efter Ny Anlægsbudgettering.
Statsrevisorerne bemærker bl.a.
- at Transportministeriet, herunder Vejdirektoratet, kun i mindre omfang har udarbejdet analyser, der kan forklare mindreforbruget
- at Vejdirektoratet systematisk indsamler erfaringer om tidligere vejprojekter og priser, men at der kun er begrænset dokumentation for, hvordan disse nyttiggøres i anlægsbudgetteringen, og hvorfor man i nogle projekter afviger fra de erfaringsbaserede enhedspriser
- at Transportministeriet generelt følger op på prognoser for og forbrug af bevillinger til vejprojekterne."