Den 15. marts 2019 behandlede Statsrevisorerne
Beretning nr. 12/2018 om åbne data
Statsrevisorerne afgav beretningen til Folketinget med følgende bemærkning:
"Alle ministerier indsamler data, fx statistik, geodata og klimadata. Data kan have værdi som åbne data, dvs. når de er frit tilgængelige og kan anvendes af alle. Folketinget vedtog i 2005 loven om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven). Formålet med loven var især at skabe regler og rammer for, at borgere og virksomheder kommercielt og ikke-kommercielt kunne videreanvende data indsamlet af offentlige myndigheder.
Danmark er på verdensplan førende i offentlig digitalisering, men Danmark klarer sig dårligere end tidligere i internationale sammenligninger med hensyn til at åbne de offentlige data.
Statsrevisorerne bemærker, at statslige myndigheder kan bidrage til at øge økonomisk vækst i samfundet og transparens i forvaltningen, hvis de i højere grad åbner deres data.
En barriere for at indfri dette potentiale er, at der ikke findes en fyldestgørende og lettilgængelig oversigt over statens åbne data. Rigsrevisionen har kortlagt, at der findes 921 åbne datasæt, der vises 88 forskellige steder.
Statsrevisorerne finder det relevant, at Finansministeriet udnytter den bemyndigelse, som ministeriet har haft siden 2014, til at forpligte alle ministerier til løbende at indmelde deres åbne datasæt i én bestemt oversigt.
Statsrevisorerne skal pege på, at denne undersøgelse har fokus på læring og eksempler på, hvordan statslige myndigheder kan arbejde systematisk med at åbne data.
Statsrevisorerne har bl.a. hæftet sig ved disse undersøgelsesresultater:
- 11 ministerier har arbejdet meget systematisk med at åbne data og har åbnet en række datasæt. Fx er der gode eksempler i Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet og i Beskæftigelsesministeriet, mens 7 ministerier har arbejdet mindre systematisk med at åbne data.
- En række tværministerielle initiativer har positivt understøttet åbningen af statslige data, fx Erhvervsministeriets initiativer i regi af Partnerskabet for åbne offentlige data, men staten mangler at placere et entydigt ansvar for det tværministerielle arbejde med at åbne data.
- Ministerierne oplever barrierer af teknisk, økonomisk, juridisk og organisatorisk art i forhold til at åbne data."