Forretningsgang for indberetninger til whistleblowerordningen
Her kan du læse nærmere om, hvordan din indberetning bliver behandlet.
Indberetning
- Whistlebloweren indberetter via Rigsrevisionens whistleblowerportal.
- Whistleblowerenheden bekræfter modtagelsen af indberetningen efter senest 7 dage og oplyser om den forventede sagsbehandlingstid.
- Whistleblowerenheden vurderer, om der skal indhentes yderligere information hos whistlebloweren for at belyse sagen tilstrækkeligt.
- Hvis whistleblowerenheden vurderer, at indberetningen ikke falder inden for whistleblowerordningen, kontakter enheden whistlebloweren for yderligere oplysninger. Hvis indberetningen fortsat vurderes at falde uden for ordningen, informeres whistlebloweren om dette.
Undersøgelse
- Hvis whistleblowerenheden vurderer, at indberetningen falder inden for ordningen, skal whistlebloweren i videst muligt omfang oplyses om, hvilke tiltag der er iværksat eller påtænkes iværksat og baggrunden herfor.
- Whistleblowerenheden sørger for at indhente whistleblowerenhedens samtykke om videregivelse af oplysninger i de tilfælde, hvor det er nødvendigt.
- Whistleblowerenheden kontakter som udgangspunkt chefen for den berørte person.
- Chefen overtager ansvaret og igangsætter en undersøgelse, hvor relevante parter bliver inddraget.
- Whistleblowerenheden informerer direktionen om, at der er igangsat en undersøgelse.
- Whistleblowerenheden sikrer sig, at undersøgelsen bliver foretaget grundigt og ordentligt.
Beslutning
- Chefen træffer beslutning på baggrund af undersøgelsen.
- Hvis der er tale om en mulig overtrædelse af straffelovgivningen, kan der ske anmeldelse til politiet.
- Hvis sagen involverer grove fejl og forsømmelser begået af eksterne samarbejdspartnere, kan det have kontraktretlige konsekvenser, fx kontraktophævelse.
Kommunikation og afslutning
- Whistleblowerenheden formidler en feedback til whistlebloweren hurtigst muligt og ikke senere end 3 måneder fra bekræftelsen af modtagelsen.
- Whistleblowerenheden informerer direktionen om forløbet og resultatet.
- Direktionen vurderer, hvad der eventuelt skal kommunikeres om undersøgelsen eller resultatet til medarbejdere eller eksterne samarbejdspartnere.
- Hvis undersøgelsen giver anledning til ændrede retningslinjer, politikker m.m., informeres de relevante medarbejdere og chefer.